על סדר היום

תכנית לימוד ירושלים

תכנית לימוד על ירושלים מפנה תלמידים לנצרות

מנכ"ל חותם עמיטל בראלי שיגר מכתב למשרד החינוך בנושא ספר הלימוד 'בנתיבי ירושלים' העוסק בקדושת העיר לשלושת הדתות. הספר מפנה תלמידים לברית החדשה ועוסק בסיפורים ובארועים מכוננים לשלושת הדתות ואף מציג אותן כמשלימות זו את זו. משרד החינוך בתגובה: "התלמידים מחוייבים להכיר את השונה והאחר"

מנכ"ל ארגון חותם עמיטל בראלי שיגר מכתב לשר החינוך נפתלי בנט ובו ביקורת על ספר לימוד המיועד לכיתה ו' ומציג את ירושלים כקדושה לשלוש הדתות באופן שווה, ואף מפנה את התלמידים ללמידה ב"ברית החדשה".

בראלי מתייחס במכתבו להמלצת משרד החינוך ללימוד הספר 'בנתיבי ירושלים' שנכתב על ידי 'יד בן-צבי' ולפרק העוסק בנושא 'ירושלים קדושה לשלוש הדתות' שנכתב בידי תמר הירדני.

"במהלך כל הפרק העוסק בקדושת ירושלים לשלוש הדתות, לא ניתן למצוא, ולו בדרך רמז, אמירה הקושרת אותנו כעם ישראל אל הנרטיב היהודי של קדושת ירושלים", כותב בראלי. "כצופה מן הצד, מציעה הירדני בפני תלמידים צעירים בגילאי יסודי את גישת הדתות השונות, כדי שיוכלו לבחור באמצעות מי מהן ברצונם להתחבר לעיר".

"כך בהקדמתה לספר, כותבת המחברת: "נלמד מדוע התקדשה ירושלים בקרב הדתות הגדולות, נלמד על המסורות העתיקות שנקשרו לעיר ונכיר את האתרים המיוחדים לכל דת". המחברת מקפידה לא לבכר בדבריה את הגישה היהודית ואת זיקת התלמידים אליה. במקומות רבים מעמיקה כותבת הפרק עם התלמידים במקורות ומסורות מוסלמיים ונוצריים, ואף שולחת אותם לעיין בעצמם כמטלה לתלמיד: מציאת מידע על "קדוש" נוצרי, עיון בברית החדשה על הולדת יש"ו ועוד.

בנוסף מצביע בראלי על כך שבמקומות רבים בספר מתוארות המסורות כמתאימות או משלימות, ולא מתואר ניגוד כלשהו בין התפיסות. כך נכתב בספר כי "החיבור בין דוד וישו: היהודים מאמינים שהמשיח שיבוא יהיה משיח בן דוד, וכך גם הנוצרים".

"הסכנה בהצגת תכנים אלו בחינוך הממלכתי היא כפולה", כתב בראלי לבנט. "בפן הלאומי, תפיסת ירושלים כקדושה לשלוש הדתות באופן שווה, מערערת את יסודות הזכות של העם היהודי לריבונות בה, ולמעשה נותנת לגיטימציה לקולות הקוראים תיגר על ירושלים כבירתה הבלעדית של מדינת ישראל. ישנו טעם לפגם בהטמעת ספר כזה בתכנית הלימודים הרשמית של משרד החינוך, בשעה שעמנו נלחם בזירה הבינלאומית באלו שמנסים לנשל אותנו מבירתנו. הפיגועים הרבים שספגה וסופגת ירושלים, מקורם במתח בין הדתות. קיים חשש ממשי, שדור של תלמידים שיתחנך לאורן של השקפות כגון זו, יאבד את כוח העמידה והמוטיבציה לשמור על ירושלים כבירתה של מדינת ישראל".

גם בנוגע לפן של המסורת היהודית כותב בראלי מדובר בפגיעה קשה במגמה של משרד החינוך לחבר את תלמידי החינוך הממלכתי למסורת היהודית. "כאשר המחברת מציגה את שלוש הדתות כשוות ביחס של התלמיד כלפיהן, היא פוגעת בתחושת השייכות שלו למסורת העם היהודי לדורותיו. עלול להיווצר מצב, בו ביקור בכותל המערבי הינו שווה משקל בערכו לביקור בכנסיית הקבר, והקשר לירושלים ייהפך לתיירותי או מחקרי בלבד. קל לתאר את גודל הנזק שגישה כזאת עלולה לגרום ללכידותו של העם היהודי, באשר היא ממשיכה את מגמת הניתוק של הנוער החילוני במדינת ישראל ממורשתו היהודית. חשוב לציין, שהעברת מסרים כאלה דווקא לילדים בגילאי יסודי ומרקע חילוני היא הרסנית אף יותר, שכן אין ביכולתם של התלמידים להתמודד עם החומר הנלמד ולהציג תפיסה אחרת של הדברים".

ממשרד החינוך נשלח מכתב תגובה הדוחה את טענות ארגון חותם, בתשובה כתבה דליה פניג סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית, כי "החומרים באתר משרד החינוך מזמנים מבט רחב על חשיבותה של ירושלים, ומדגישים את מקומה ההיסטורי והדתי לעם היהודי".

לצד זאת כתבה פניג כי במשרד לא רואים כל בעיה בחוברת ובתכניה, אשר מוצעת לבחירת המורה, והדגישה את החשיבות שרואה משרד החינוך בכך שהתלמידים, ובכללם תלמידים ממוסדות דתיים וחרדיים, יכירו את קדושת ירושלים לדתות האחרות.

"יחד עם זאת, אנו מאמינים שכל תלמידי מערכת החינוך של מדינת ישראל, שרובם יהודים אך מיעוטם נוצרים ומוסלמים, מחויבים להכיר את השונה והאחר ולדעת שירושלים קדושה לעם היהודי, אך גם קדושה לדתות האחרות. איננו רואים בלימוד זה החלשת הזהות היהודית של התלמידים היהודים. נהפוך הוא, ככל שתלמיד מכיר את השונה והאחר הוא מבין טוב יותר את עצמו ואת דתו", כתבה.

מארגון חותם נמסר בתגובה: "צר לנו שדווקא בשנת היובל לאיחוד ירושלים, משרד החינוך מוצא לנכון לערער אצל התלמידים את יסוד הזכות של העם היהודי על ירושלים, ולהציע לתלמידי היסודי את גישת הדתות השונות כדי שיוכלו לבחור באמצעותה באיזו גישה ברצונם להתחבר לעיר. באופן הזה עלול דור התלמידים לאבד את המוטיבציה לשמור על ירושלים המאוחדת כבירתה של מדינת ישראל".

 

לקריאת המכתב המלא של מנכ"ל חותם לחצו כאן>>

לקריאת תגובת משרד החינוך לחצו כאן>>